zaterdag 18 oktober 2014

Taormina, Sicilie

Aankomst 08.00 uur
Vertrek 17.00 uur
Tenderen

Halverwege de nacht word ik wakker en kijk ik even door de gordijnen. Ik zie lichtjes! We zijn dus door de Straat van Messina aan het varen. Als ik een paar uur later weer wakker word, liggen we al voor anker. Het is me een raadsel hoe ze het doen, maar we hebben nog niet één keer gemerkt dat er werd aangemeerd of zoals vandaag werd geankerd. Wel worden we iedere ochtend om stipt 07.45 uur wakker van de stofzuiger in onze gang. Ach, we komen echt geen slaap tekort hoor.

We gaan op ons gemak naar boven voor een ontbijtje en wachten rustig de mededeling af dat de tenders zijn vrijgegeven voor iedereen die aan wal wil. Nergens voor nodig om ons tussen de meute passagiers te begeven die vroeg van boord moeten voor hun excursies. Om 10.30 zetten we voet aan vaste wal. We delen een taxi met 2 andere koppels en gaan onderweg, 7 km van Naxos - onze ankerplaats - naar Taormina. Wow, een behoorlijke steile klim. We nemen de nodige haarspeldbochten en een klein kwartiertje later stappen we vooraan Taormina weer uit. We rekenen €15 per koppel af.

Taormina is niet groot en heeft feitelijk maar 1 grote straat, vrij van verkeer op wat plaatselijk vervoer na en dus plezierig wandelen. Het is werkelijk een verademing na het vieze Napels. Een gezellig, goed verzorgd en onderhouden stadje met veel winkels en terrasjes. Het is er gezellig druk. Ik kan me zo voorstellen dat het hier in het hoogseizoen een gekkenhuis is.

 

We wandelen op ons gemak de hele straat uit, onderweg een stop inlassend voor een verse ananasjus voor manlief en een koude koffie met slagroom voor mijzelf.

En verder gaan we weer. Ik zie schoenen in een etalage waar ik thuis al twee jaar naar zoek. Passen, afrekenen en ik ben ook weer happy. Het is 27 graden, echt weer voor een ijsje besluiten we, dus even later genieten we beiden van een lekkere gelato.

 

Taormina heeft een oud amphitheater waar we natuurlijk ook nog even een kijkje moeten nemen. Een klein klimmetje omhoog en als we in het theater zijn laat manlief zich verstandig op een stoeltje zakken, lekker in de schaduw. Rest voor mij niets anders dan de honneurs waar te nemen en de klim naar boven te maken. Pffffff, het water loopt met straaltjes over m'n rug. Niks gewend hè! Ik heb hier boven wel een prachtig uitzicht over de baai waar de Marina ligt.

 

Nadat ik manlief weer heb opgepikt, wandelen we rustig aan weer terug. Op de heenweg hebben we al een terras gezien waar we denken te lunchen. Ze zijn open en we zitten heerlijk in de schaduw met fraai uitzicht op het theater en de baai. We nemen beiden een carpaccio, manlief van vlees en ik van vis. Als hoofdgerecht kiezen we beiden de gamberoni, licht en lekker.

 

Na deze pauze lopen we richting het einde van de straat, of het begin zou je kunnen zeggen. In ieder geval het punt waarvandaan we zijn vertrokken. Een taxi brengt ons weer naar Naxos en deze keer moeten we €25 afrekenen. De tender ligt al klaar en binnen de kortste keren zijn we weer aan boord. Ons balkon ligt aan de schaduwkant en het is er heerlijk bijkomen van deze warme dag in het mooie Taormina.

 

We vertrekken om 17.00 uur en omdat de wind op ons balkon staat is het jammer genoeg al snel te koud om buiten te blijven zitten. Het is ook niet snel goed hè.

Als we ons gaan opfrissen voor de avond vraag ik manlief waar m'n tasje met de nieuwe schoenen is gebleven. Geen idee. O jee, even terug denken. Ik had het bij me in de taxi, zeker weten. Laten staan? Zal toch zeker niet, verdorie! Beter denken.....ik hen juist voor de tender alles op een bankje gezet om het fototoestel in mijn tas te doen. Daar laten staan? Ik denk het wel. Stom!

Op aanraden van manlief loop ik even naar de receptie, je weet maar nooit. En ja hoor, gelukkig is het tasje gevonden en inderdaad op het bankje vlak vóór de tenderplaats. Ik ben voor de tweede keer vandaag weer helemaal happy.

We hebben deze avond onze reservering bij Toscana, het Italiaans restaurant aan boord. Voorafgaand brengen we nog een uurtje door in één van de lounges. Als we ons bij het restaurant melden worden we naar een tafel voor twee gebracht, met aan de ene kant nog een tweetop en aan de andere kant een tafel voor 6. Het andere stel arriveert een half uur na ons en de grote tafel blijft leeg. We zitten dus lekker rustig.

We krijgen ons bruiswater geschonken en er komt een broodmandje op tafel. Ehhh, mandje? Daar kunnen we een week van eten! Verschillende soorten brood, kaasbrood, focaccia met tomaten of kruiden, baguettes, verschillende soorten soepsticks. Sjonge!

 

Ik besluit de avond te starten met een oude favoriet, tomaat mozarella, niet te zwaar en altijd lekker. Ik vind de presentatie wel erg simpel, dat doet Celebrity beter, maar het smaakt uitstekend. Manlief begint met scampi gewikkeld in parmaham. Aansluitend gaat ie verder met een minestronesoep en ik doe als de Italianen zelf, een pasta als tussengerecht. Het wordt de ravioli gevuld met rundsvlees in combinatie met een kalfsjus op smaak gebracht met rozemarijn en tomaat.

 

Als hoofgerecht komt er voor manlief zeetong op tafel, simpel met peterselie, boter en aardappelen. Ik probeer de filet van zeebaars met een jus van citroenen van Sorrento, kappertjes en witte wijn.

 

Sjonge, we hebben vandaag goed gegeten. Niet alles gaat op hoor, de aardappelen blijven vaak liggen en de broodmand wordt ook niet altijd aangeraakt.

We hebben nog wel een gaatje voor het dessert. Een klassieker voor manlief, tiramisu, hoewel enigszins modern gepresenteerd. En mijn gerecht is een mondvol: semifreddo di zabaione con crema al cioccolato e rum. Dus eigenlijk een soort van bevroren sabayon overgoten met een chocoladerumsaus. Smullen!

 

 

Als ze ons even later het restaurant hebben uitgerold, gaan we naar het theater. Laatste grote show van deze cruise. Nummers van grote zangers als Frank Sinatra en Sammy Davis Jr.. We zijn niet echt onder de indruk, misschien ook omdat we geen fan zijn van de stem van één van de vrouwelijke vocalisten. We geloven het wel en gaan naar onze hut. Ik werk het blog nog wat bij en manlief moest de Telegraaf van vandaag nog lezen. O ja, vannacht moet de klok een uurtje vooruit voor ons bezoek aan Corfu.

 

 

1 opmerking: