zondag 12 oktober 2014

Men moet een vakantie altijd goed beginnen

We hebben deze avond gereserveerd bij restaurant Angle, bekroond met één Michelinster. Naar goed Spaans gebruik opent het restaurant pas om half negen de deuren. We worden vriendelijk ontvangen en naar onze plaats begeleidt. De menukaart biedt de mogelijkheid te kiezen voor het Tasting menu, ad €80 p.p. of a la carte gerechten te kiezen. Verwijzend naar de titel van deze blogpost kiezen wij het menu en laten dit vergezellen door bijpassende wijnen ad €50 p.p.

We gaan van start met bubbels van Bloody Mary vergezeld van limoenijs en smaken van bleekselder. Een klein smaakbommetje. Men heeft inmiddels ook een cava van Catalonië voor ons ingeschonken. Een stuk lekkerder dan die ik vanmiddag op heb.

Gevolgd door ceviche van limoenvis met aardbeien. Vooral de combinatie met de smaak van de aardbeien is verrassend lekker.

Verder met Albidum Pico consommé ofwel truffelsoep vergezeld van een flinterdunne focacia met eveneens flinterdunne krullen foie gras en paddestoelen. Helaas ruikt dit zo heerlijk dat ik al aan het eten ben en de focacia soldaat heb gemaakt, voordat ik er aan denk een foto te nemen. Het focaciakrokantje ligt bij het uitserveren op het glaasje met de consommé. Dat moeten jullie er dus zelf maar bij fantaseren.

We zijn nog lang niet klaar. Het volgende gerechtje is tartaar van makreel gemarineerd met texturen van knoflook en balsamico. Het wordt geserveerd onder een glazen stolp en als deze wordt verwijderd is heel duidelijk te ruiken dat de makreel is gerookt. Het smaakt werkelijk voortreffelijk. We zijn overgegaan op witte wijn, een heerlijke bloemige wijn uit Penedez, Perfum 2013.

De makreel wordt op de voet gevolgd door een carpaccio van scampi met verschillende texturen van tomaat. IJs en spons in dit geval. We zijn het er beiden over eens dat dit gerechtje pit mist. Het is nogal vlak van smaak. De rosé die we hierbij krijgen smaakt beter, Espelt van Emporda.

 

We vervolgen de avond met een compositie van asperges, kabeljauw, champignons en citric broth. Geen idee hoe ik dat laatste moet vertalen, maar het was een soort sterke bouillion. Naar mijn smaak was dit gerecht iets te zout, maar manlief vond het heerlijk. En o jee, ze schenken bier! Dat drink ik nu echt nooit. Maar..... eerlijk is eerlijk, het smaakt prima. Leuk merk trouwens, Keks.

 

Ik neem even de tijd om een foto te plaatsen van een geweldig lief oliekannetje en een minstens zo lief vorkje.

En verder gaan we met een combinatie van eierdooier met een selectie van Iberisch vlees. Er zitten o.a. stukjes buikspek tussen, mooie kleine dobbelsteentjes. We krijgen de tip mee de dooier kapot te prikken en de hele boel door elkaar te mixen. Ik maak snel een foto voordat ik er een zooitje van maak. Er wordt Lustau manzilla bij geschonken, een soort sherry, niet mijn favoriet.

 

Een erg mooi en smaakvol gerechtje. We zijn iets minder te spreken over het volgende. John Dory vis met currysmaken. De curry zit verpakt in een soort van bubbels. De vis is nogal vast en droog en je proeft curry maar dat had meer mogen zijn. We gaan weer verder met witte wijn, Gran Crizallys Penedez, heeeerlijk!

We naderen het einde en maar goed ook. Het zijn kleine gerechtjes, maar zomaar ineens zit je vol. Het hoofdgerecht is weer Iberisch vlees, een speciaal stukje blijkbaar dat gelijkenis vertoond met een traan (qua vorm dus). Het komt met miso en aubergine. Het smaakt heerlijk, maar is vrij zwaar eten door de ingedikte saus. Maar goed dat we nu enkel nog dessertjes krijgen. Gelukkig krijgen we ook nog een rode wijn te proeven, Vini a la placa del la casa, 2006, fantastisch lekker.

Het eerste dessertje bestaat uit kokos, yoghurt, yuzu en aardbeien. Vergezeld van wat frisse reepjes appel een heerlijk en fris gerechtje. Oooooooo, geweldig, mijn grote favoriet wordt geschonken, Pedro Ximenez van het huis Lustau. Zaaaaaaalig :)

Het wordt gevolgd door een schuim van geitenkaas op honingijs met pijnappelpitjes en rozemarijn. Het honingijs geeft mooi tegenwicht aan de geitenkaas, dus dit is een mooie afsluiter. Ik was na de misser met de consommé goed bezig, maar begin nu toch weer te snel te eten. Een "aangevreten" foto dus.

 

Manlief besteld nog een koffie, ik ga voor de thee, welke wordt geserveerd complaat met zandloper. Mijn thee moet 5 minuten trekken. Nou, dat had iets minder mogen zijn, ik vond 'm vrij straf. We zoeken nog een plekje voor de petit petit-fours en dan is het bedtijd.

 

 

 

 

1 opmerking:

  1. Ik begrijp uit je foto/iphone verhaal dat je ook een Mac adept bent en dat je volgens mij de enige juiste oplossing voor je foto's overzetten hebt gekozen.
    Barcelona ken ik natuurlijk, maar dit 1* restaurant niet, heb bijna mee gegeten door je kleurrijke en smaakvolle beschrijving. ben benieuwd naar de cruise ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen