woensdag 15 oktober 2014

Restaurant Jacques

Vanavond eten we in het Franse restaurant, restaurant Jacques, vernoemd naar chefkok Jacques Pepin die zijn signature heeft verleend aan Oceania.

 

Het valt ons op dat dit restaurant veel groter is dan de Franse restaurants aan boord van Celebrity en HAL. Het zit er ook klem vol en het is er dus behoorlijk rumoerig. Als je hier enkel gaat dineren voor het eten misschien geen punt, maar wat wij nu juist zo plezierig vinden aan de specialiteitenrestaurants is het feit dat het er normaal gezien veel rustiger is.

We worden vriendelijk ontvangen en naar een tafel voor twee gebracht. Meteen staat er een ober met een kan ijswater naast de tafel, dat is volgens mij op alle schepen hetzelfde. Maar...wij geven de voorkeur aan bruiswater. Dat kan uiteraard ook en in een oogwenk is ie terug met een volle fles. Bruiswater is bij de prijs inbegrepen, dus de fles wordt niet op tafel gezet maar het glas wordt gedurende de avond steeds vol geschonken.

Er komt een broodmandje op tafel met voldoende brood om een hele week van te kunnen eten! Uiteindelijk krijgen we de menukaart overhandigd. Manlief besluit de avond te beginnen met de terrine van ganzenlever met een gelei van kweepeer. Ik neem de tartaar van zalm gewikkeld in zalm gravlax met een carpaccio van komkommer. We zijn allebei zeer tevreden met onze keus.

 

Manlief heeft natuurlijk gisteren al escargots op dus vandaag worden het de kikkerpootjes met kruidenboter en een flan van peterselie. Ja, mijn man houdt van apart eten. Ik ben zelf iets minder avontuurlijk aangelegd en kies de soufflé van geitenkaas met een tomatensaus.

 

Daarna volgt de andere kant van de tafel de suggestie van de chef, hertenkalfmedaillons met een rodewijn en cranberriesaus. Ik kies het kalfsvlees met een tapenade van zwarte olijven en gemarineerd in knoflook. Om te zuigen zo mals!

 

Nog een kleinigheidje van de kaaswagen gevolgd door een crême brulee voor manlief en een baba au rum sluit mijn avond af. Bij de koffie krijgen we nog een bordje cannelés en madeleines, deze kom je op het hele schip steeds weer tegen.

 

We hebben uitstekend gegeten en omdat onze afspraak pas om 20.00 uur was, houden we het na afloop voor gezien en zoeken onze hut op.

 

1 opmerking:

  1. Natuurlijk lees ik je reisverslagen, maar aangezien ik daar ook in het verleden geweest ben , geniet ik meer van je " eet-verslagen " met bijbehorende foto's.
    Ben nu al benieuwd hoe je overall kwalificatie van het leven aan boord van dit schip zal zijn in vergelijking met Celebrity, veel plezier verder

    BeantwoordenVerwijderen