zondag 12 oktober 2014

Marina, Marina, Marina

Barcelona - Vertrek 17.00 uur

Balkonhut cat B1, hutnummer 8042

Na onze lichte lunch pikken we de koffers op bij het hotel en laten ons per taxi naar de cruiseport brengen. Gelukkig treffen we deze rit een chauffeur die er een normale rijstijl op na houdt.

We zijn nog nooit zo snel door de hele incheckprocedure gegaan. Wellicht is het tijdstip (14.15 uur) hier debet aan, maar het is okk een kleiner schip en dus met minder passagiers dan we gewend zijn. We krijgen de mededeling mee dat de hutten rond 15.00 uur gereed zijn, maar we zijn van harte uitgenodigd het schip te verkennen of op dek 12 iets te gaan eten in het buffetrestaurant. Eten hoeft niet meer, maar we kunnen altijd iets drinken, toch?

Onze korte tocht door het schip onderweg naar dek 12 maakt indruk. Wow, wat een mooi, verzorgd, chique klassiek schip. En het buffetrestaurant? Die naam mag het echt niet hebben, 's middags keurig ingedekt met placemats, servies en glaswerk, 's avonds worden de placemats vervangen door helderwitte tafelkleden. Weg is het kantine-gevoel wat ons in dergelijke restaurants toch altijd overvalt. We kijken eerst even of we buiten kunnen zitten, maar zoals te verwachten zit daar alles afgeladen vol.

Even later zitten we binnen aan een bruiswatertje voor manlief en een Pinot Gris voor mijzelf. Veel mensen maken gebruik van het buffet. Oceania laat niemand zelf opscheppen, je kunt zeggen wat je wenst en dan wordt het keurig voor je opgeschept. Wat verder opvalt is dat er nog bediening rond loopt die mensen helpt door borden over te nemen en voor de betreffende persoon naar de gewenste tafel te dragen. Plezierig voor al wie niet meer zo vast ter been staat.

Om 14.45 uur komt het sein dat de hutten beschikbaar zijn. We nemen de tijd om onze glazen leeg te drinken en gaan dan op zoek naar onze hut. Tis even zoeken, de Celebrity-schepen kennen we inmiddels zo'n beetje van haver tot gort en hier is alles nieuw. Maar... goed lezen en opletten en dan wijst het zich vanzelf. Het is een drukte van jewelste in de gangen, passagiers onderweg naar hun hut en personeel die zich een breuk slepen om alle koffers bij de juiste hutten te krijgen.

Als we onze hut binnen gaan, is het wederom ... Wow! Een prachtige hut, het is ook duidelijk te zien dat de Marina nog niet zo oud is. De hut is voor mijn gevoel iets breder dan bij Celebrity. De badkamer is prachtig. Het aanwezige marmer laat het er ontzettend chique uit zien.

Er stond al één koffer voor de deur, dus ik ga meteen uitpakken en alles een plaatsje geven. Gestommel bij de deur laat me weten dat koffer twee waarschijnlijk ook is bezorgd en ja hoor, ik kan meteen alles afhandelen. Opgeruimd staat netjes!

Er volgt een mededeling van de cruisedirecteur dat iedereen verplicht is aan de drill deel te nemen om 16.15 uur. Wij moeten naar het theater en onze reddingsvesten meebrengen. Da's ook al weer lang geleden voor ons. Na dit verplichte nummer brengen we de vesten terug naar de hut en gaan gewapend met camera een rondje boot doen. We beginnen boven en zakken zo naar beneden.

Op het bovendek is het gezellig druk voor de sailaway. Een bandje speelt prima dixieland muziek.

Al dwalend over het schip passeren we diverse lounges, bars, de nogal roze Martinibar, de bibliotheek, het centrale trappenhuis en de nodige kunst. Conclusie: dit is werkelijk een prachtig en aangenaam schip. Na onze ronde wandelen we terug naar de hut. Tijd om ons te verkleden, om 19.00 uur hebben we een reservering in het aziatisch restaurant, Red Ginger, we zijn benieuwd!