maandag 13 oktober 2014

Een zonnige zondag in Marseille, Frankrijk

Aankomst 08.00 uur
Vertrek 18.00 uur

Goed geslapen! We hebben een fijn matras, dus ik word zonder rugpijn wakker. Altijd fijn! We varen nog, dus ik kan gerust nog even blijven liggen. Als ik even door de gordijnen gluur ziet het er maar bewolkt en grijs uit buiten. Er was regen voorspeld, dus we zullen zien.

Om 08.45 uur zijn we gereed voor ontbijt. Op naar dek 12. Voor het eerst van m'n leven bestel ik egg benedict. Al vaak gezien, maar nooit geprobeerd, ik vergeet het steeds. Maar vandaag niet en het smaakt uitstekend. Manlief gaat voor een uitgebreid ontbijt compleet met worstjes en gebakken aardappelen. Tis me een raadsel waar ie het laat, bah! 's Morgens zo vroeg!

We lopen met een ommetje terug naar de hut, even langs de receptie om een plattegrond van Marseille op te pikken. Wandelschoenen aan, petje mee, rugzak gepakt, voor de zekerheid regenjacks mee en we zijn er klaar voor.

Iets voor 10.00 uur stappen we in de shuttlebus die ons van de cruisehaven naar de oude haven van Marseille zal brengen. Een rit van een klein kwartier. Zodra we zijn uitgestapt lopen we richting het toeristentreintje die de passagiers naar de Notre Dame de la Garde zal rijden. Het treintje rijdt veel sneller dan ik had verwacht en foto's maken is moeilijk.

 

Het is een behoorlijk steile klim, haast niet te voet te doen. Boven aangekomen maken we gebruik van de hoogte om een paar mooie foto's te nemen. Daarna snel door naar verdieping 6, gelukkig met de lift, voor de toegang tot de kerk.

 

Een mooie kerk, maar niet groot.

 

We zoeken onze weg terug naar de halte van het treintje waar we aansluiten in een meters lange rij. Gelukkig gaan er veel makke schapen in een hok. Het personeel probeert 4 personen op 1 bankje te laten zitten, allemaal leuk en aardig als het om kleine fransoosjes gaat, maar dat gaat echt niet lukken met deze twee grote Nederlanders. Gelukkig komt de jongeman ook al snel tot die conclusie. We rijden in razende vaart weer terug naar het vertrekpunt.

 

Langs de gehele haven zijn tal van restaurantjes en we steken de straat over voor een kleine lunch. Bij een Italiaan deze keer.

Manlief neemt de grote garnalen met risotto en een saus met anijssmaak. Niet overheersend maar precies goed. Ik neem me altijd voor géén pasta te nemen, het vult nogal voor een lunch, maar ik kan het gewoon niet laten. Ik ben nu eenmaal een grote pasta fan. Het wordt dus tortelinni met truffel. Mijn gerecht komt op de foto niet zo goed uit de verf, het ziet er nogal grijs uit, maar het smaakte voortreffelijk.

 

Er staat vandaag trouwens een vliegende storm, de Mistral zegt de dame van het restaurant. We zitten op een overkapt terras en de menukaarten vliegen alle kanten op. Misschien maar goed, want het is zonnig en zo'n 26 graden, de wind geeft lekker verkoeling.

Ik heb gezien dat er inmiddels ook een hop on hop off bus rijdt, met open dak, en dus besluiten we daar ook nog een rondje mee te doen. We hebben één van de laatste plaatsen op het open dek, op de laatste rij. De bus rijdt natuurlijk een deel van de zelfde route als het treintje, want hij gaat ook naar de Notre Dame. Maar gelukkig is deze route wat uitgebreider en krijgen we iets meer van Marseille te zien.

 

We rijden de hele ronde mee en stappen uit op de één na laatste halte, recht tegenover de parking waar onze shuttlebus staat. Even later stappen we compleet verwaaid weer aan boord van de Marina.

 

1 opmerking:

  1. Mooie foto's van interieur en jullie hut, ziet er allemaal goed uit. De foto's van de Aziatische dish prachtig en dito natuurlijk de beschrijving, kreeg er honger van

    BeantwoordenVerwijderen