woensdag 25 juli 2018

Dag 11, nog meer te verkennen in Bath

En gelukkig hebben we ook vannacht weer goed geslapen. Het is wel oppassen als ik opsta, want ik lig zo weer terug in bed. De vloer in de kamer ligt zo ontzettend niet waterpas en aan mijn kant van het bed helt het nogal 😁

Vandaag bestel ik Eggs Benedict en vrij snel staat mijn bord op tafel. Een totaal andere look, het lijkt alsof ze de brander hebben gebruikt. De eieren zijn perfect gepocheerd, maar de saus smaakt door het grill-laagje naar omelet. Geen hele grote winnaar dus. Nog één te gaan!

We beginnen de dag vandaag met een bezoek aan de Roman Baths, een must see als je in Bath bent. Het Roman Baths-complex is een goed bewaard gebleven Romeinse site voor openbaar baden. De Romeinse baden zelf bevinden zich onder het moderne straatniveau. Er zijn vier hoofdkenmerken: de heilige bron, de Romeinse tempel, het Romeinse badhuis en het museum met vondsten uit het Romeinse bad. De gebouwen boven straatniveau dateren uit de 19e eeuw. De baden zijn een belangrijke toeristische attractie en ontvangen samen met de Grand Pump Room meer dan een miljoen bezoekers per jaar. Bezoekers kunnen de baden en het museum zien maar kunnen het water niet ingaan.

Het is een mooi en goed verzorgd museum. Men kan een route volgen en via hoortoestellen luisteren naar de nodige uitleg. Overal staan duidelijke borden met informatie. Gewoon een interessant museum en absoluut een bezoek waard.

Hierna wandelen we naar de Pulteney brug. In de achttiende eeuw gaf William Pulteney opdracht voor de bouw van de brug. Het was de bedoeling dat Bath dan aan de andere kant van de rivier verder uitgebreid kon worden. De bouw van de brug stuitte aanvankelijk op behoorlijk wat weerstand. Om te beginnen waren de lokale inwoners niet blij met de brug. Zij vonden een brug vol winkels een stap terug in de middeleeuwen. Toen de brug eindelijk klaar was, waren er maar weinig ondernemers bereid een pand te huren. Het oorspronkelijke ontwerp van de brug is meerdere keren aangepast, onder meer door overstromingen en stormen, maar ook door ondernemers die de ramen aanpasten en over de brug uitbouwden. In 1936 kocht de gemeente Bath de overgebleven panden op de brug op. De brug werd vervolgens gerestaureerd en bevindt zich nu weer in de oorspronkelijke staat, zoals de architect die ooit voor ogen had.

Aan de andere kant van de brug volgen we een trapje omlaag om de Avon rivier te volgen. Een wandelpad met de nodige bankjes die uitnodigen om rustig van het zicht op Bath te genieten. Maar manlief begint langzaamaan te sputteren dat ie vandaag wel erg veel kilometers met maken. Dus zoeken we onze weg terug richting centrum voor een verfrissing. Het is warm en lunchtijd, amnlief vindt het welletjes voor vandaag, dus we besluiten richting hotel te wandelen, samen te lunchen en dan ieder ons weegs te gaan.

Zo gezegd en zo gedaan, dus na de lunch wandelt manlief terug naar het hotel voor een relaxe middag en ik ga op zoek naar het informatiepunt van Bath. Ik heb gezien dat er een mooie wandeling te maken is, waarbij je ook prachtig uitzicht van hoger gelegen op de stad hebt. De Skywalk tour. Ik vind de nodige info op papier en krijg nog wat mondelinge toelichting. Maar die wandeling is voor morgen. Het is al 14.00 uur en ik beperk me vandaag tot Prior Park. Ik gebruik het ticket van de hoho-bus om me naar de ingang van het park te laten brengen. Ook vanuit dit park heb je een prachtig uitzicht over de skyline van Bath. Het is een mooie wandeling naar beneden. Deels door het park, maar uiteindelijk ook door een stuk stad. Ik eindig bij het sluizencomplex van Bath, welke de rivier de Avon verbinden naar het Kennet & Avon-kanaal. Het is voltooid in 1810. Ik heb geluk, in de 3e van totaal 6 sluizen komt juist een boot naar beneden. Het is aanpoten voor de bootbezitters, hier moeten de sluizen nog zelf met de hand worden bediend. Draaien en duwen! Ik zie de boot de laatste 3 sluizen passeren en dan ga ook ik "huiswaarts". Het is mooi geweest voor vandaag.

Na ons aperitief in de hotelbar lopen we naar ons restaurant voor deze avond, The Circus Restaurant. We krijgen een tafeltje in de basement, het is hier al gezellig druk. Koude groene gazpacho en een tournedos voor ons deze avond, het smaakt heerlijk. Een fijne rode wijn als gezelschap, wat wil een mens nog meer. Tot morgen!

 
 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten