zaterdag 19 oktober 2013

Het zit er weer op, terug naar huis, resumé

Uitschepen 06:45 uur

Vroeg! Ik ben niet zo'n vroege vogel, dus normaal gezien vind ik zo'n laatste ochtend waardeloos. Men probeert natuurlijk iedereen zo snel mogelijk van boord te krijgen om het schip weer gereed te maken voor een nieuwe lading passagiers, maar dat betekent wel dat ik midden in de nacht uit mijn bed moet (ik ben ECHT géén vroege vogel).

Maar goed, na de hut nog 10x te hebben gecheckt of ik echt niets ben vergeten (ben 's morgens niet zo alert, dus een extra controle is geen overbodige luxe) trekken we de deur achter ons dicht en - uitgezwaaid door onze vrolijke en vriendelijke hutstewardessen - spoeden we ons naar onze vertreklounge. Omdat we Elite-lid zijn bij Celebrity (dat word je na een aantal cruises c.q. bepaald aantal cruisedagen) hebben wij een aparte ruimte aangewezen gekregen waar we ook koffie, thee en koffiebroodjes kunnen pakken. Op zich plezierig, want dat betekent dat we ons niet in de drukte van het buffetrestaurant hoeven te mengen, daar is het meestal een gekkenhuis zo'n laatste ochtend.

We hebben nog maar goed en wel onze koffie op of we worden al opgehaald door een hostess. We mogen (moeten) van boord. Het uitchecken en terug vinden van koffers loopt op rolletjes en 10 minuten later zitten we in de bus die ons naar het vliegveld zal brengen. Het is nog even wachten op de rest van de passagiers, maar een kwartiertje later zijn we onderweg en - voor ons - ruimschoots op tijd worden we afgezet voor de vertrekhal. Ons vliegtuig vertrekt pas om 11:50 uur, dus we hebben nog een paar uurtjes kapot te maken.

Eerst door de bagagecontrole, lange lange rijen, aanschuiven, aanschuiven, eindelijk zijn we aan de beurt. Uitzonderlijk is het deze keer niet manlief die piept, maar gaan bij mij de bellen rinkelen. Armen gespreid (niet kietelen aub) en een minuut later ben ook ik goedgekeurd.

We wandelen wat rond, kijken wat winkels, Ataturk is een mooie, goed verzorgde vluchthaven. We pakken nog een kopje koffie en besluiten alvast richting onze gate te lopen.

Het vliegtuig is op tijd, maar uiteindelijk stijgen we 10 minuten te laat op. De vlucht verloopt rustig en keurig op tijd landen we om 14:15 uur op Brussel. Ik ben blij als we het vliegtuig uit kunnen en ik me weer een beetje kan strekken, de laatste dagen aan boord is mijn rugpijn er niet beter op geworden. Gelukkig slaap ik vannacht weer in mijn eigen bed.

Resumé
De cruise op zich was uitstekend, het schip in goede staat (hoewel voor mij waardeloze matrassen) en de bediening/service top. We hebben zoals gebruikelijk weer fantastisch gegeten. Op Sevastopol na zijn de aanleghavens aan de Zwarte Zee ons heel goed meegevallen en hebben we nu een beetje een idee hoe het er in Oekraine uit ziet / aan toe gaat. We mogen ons wederom gelukkig prijzen met het niveau van welvaart in Nederland/Belgie. Alle plaatsen zijn goed op eigen gelegenheid te bezichtigen, echter indien je rekent op Engelstalige informatieborden heb je pech gehad, alles is in het Russisch.

Istanbul is een prachtige stad, waarvan we nog niet de helft hebben gezien. Ons hotel was zeer gunstig gelegen in de oude stad, goed verzorgd en met een goed restaurant, dus zeker een aanrader.

Na 2 vluchten is het nog iets te vroeg om een maatschappij de hemel in te prijzen, maar gezien de recensies die ik eerder op het internet heb gelezen behoort Turkish Airlines zeker tot één van de betere vliegmaatschappijen. Wij waren in ieder geval aangenaam verrast.

En ja, het weer hè. Dat is nu één van de weinige dingen waar we echt geen zeggenschap over hebben en maar goed ook. Maar het feit blijft dat we voor onze dagen in Istanbul toch echt wel hadden gerekend op een graad of 20/21. En ook het slechte weer in Athene, Kusadasi en de laatste zeedag hadden we niet ingecalculeerd. Ons idee voorafgaand aan deze cruise was een paar dagen prachtig weer in Istanbul, rekening houden met een aantal mindere dagen op de Zwarte Zee en afsluiten met een paar fantastische zonnige dagen in Griekenland en Turkije.

Neemt niet weg dat we een fijne en boeiende vakantie hebben gehad, waarbij we op plaatsen zijn geweest waar we op eigen gelegenheid en over land niet zo snel naar toe zouden gaan. Is de Zwarte Zee voor herhaling vatbaar? Voorlopig niet, we hebben nog te veel andere plaatsen op het verlanglijstje staan én ze moeten in Oekraine eerst maar eens iets beter op westerse toeristen ingesteld zijn (vooral qua taal).

Dank je voor het lezen en tot een volgende vakantie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten