zaterdag 13 december 2014

New York, here we come!

En we zijn weer en route! Vanmorgen om 10.00 uur vertrokken naar Schiphol voor 5 nachten New York. Een half uur later dan gepland omdat manlief zijn telefoon maar niet stil blijft staan, pffff. Gelukkig onderweg niet teveel oponthoud gehad, maar wel ontzettend slecht weer. Ik heb gisteren al online ingecheckt en we vertrekken als het goed is vanaf gate C09. Even gezocht op de site van Schiphol en parking P2 is de beste keuze voor vertrek vanaf terminal 1, voor onder andere gates C dus.

Wat schetst onze verbazing als we moeten inchecken bij balie 20, dat is helemaal in terminal 3! En dan weer terug naar 1 dus om door de douane te gaan. Zo laten ze je wel onnodige kilometers maken. Maar goed, we geven onze koffers af en om 12.15 pakken we in de buurt van "onze" gate nog even snel een tender chrispy chicken bij de Burger King.

We vliegen vandaag met Icelandair, om 13.20 uur van Amsterdam naar Reykjavik. Daar hebben we een stop/overstap van ongeveer anderhalf uur en om 18.05 uur vliegen we dan weer door naar New York, JFK. Ik heb vooraf uiteraard weer de nodige research gedaan. Normaliter probeer ik premium economy of economy comfort te boeken, maar Icelandair had een gigantisch goede aanbieding voor de business class. Geen moeilijke keus! En die overstap is ook wel fijn, even de benen strekken en verandering van lucht.

De vlucht vertrekt om 13.20 uur en ik heb geen idee of we dan nog iets echt te eten krijgen. Misschien een snack of koekjes, maar echt voedsel? Vandaar dus de Burger King.

Het boarden zou starten om 12.35, maar dat wordt uiteindelijk 12.50 uur. We mogen als eerste het vliegtuig in. We worden vriendelijk onthaald en krijgen meteen een fris flesje water aangeboden. De stoelen zijn comfortabel en we hebben lekker veel beenruimte. Het zijn wel geen flatbeds zoals zoveel maatschappijen tegenwoordig hebben, maar dat kun je eigenlijk ook niet verwachten voor deze prijs. Neemt niet weg dat dit lekker comfortabel vliegen is.


We hebben 14 stoelen in de business class en slechts 5 zijn er bezet.

Het is bar en boos buiten en de captain laat weten dat we rekening moeten houden met enige turbulentie tijdens en net na het opstijgen. Het valt echter nogal mee en even later vliegen we boven de wolken waar het prachtig weer is. Ik blijf het een heel typisch iets vinden.

 

 

Inmiddels hebben we een keuze mogen maken uit de wijn cq drankkaart. We bestellen beiden een heerlijk glas witte Viognier. En ja hoor, daar komt de mededeling dat over een tiental minuten eten wordt geserveerd. Ik had al zo'n vermoeden omdat het in IJsland dus een uur vroeger is. Dus om 14.30 ofwel IJslandse tijd 13.30 krijgen we een maaltijd voorgeschoteld. Een salade met een balsamicodressing, kipfilet met aardappeltjes, een warm broodje, een cakeje en een heerlijke saus/mayo die ik met mijn broodje combineer. Hoewel we echt bestek hebben is het mes - ongetwijfeld om veiligheidsredenen - zo bot als iets, dus ik laat manlief mijn kipfilet in hapklare brokken snijden, ik kom er zelf gewoon niet door. Manlief eet keurig zijn bordje leeg, maar ik bij lange na niet. Het blijft toch vliegtuigeten .......

Als we langs de kustlijn van IJsland vliegen is goed te zien dat hier al volop sneeuw is gevallen.

Het vliegveld ligt in the middle of nowhere en is dus echt klein :)

Maar, het was een rustige, goed verzorgde vlucht in een proper vliegtuig met vriendelijk boordpersoneel. En nu is het wachten tot we aan boord van ons vliegtuig naar NY mogen. We gingen in een vloek en een zucht door de paspoortcontrole en werden dan heel slim dwars door de enige winkel van het vliegveld geloodst.

Het ziet er allemaal vrij nieuw en sober uit. De toiletten zijn gigantisch, daar kun je op je gemak een rondje dansen. En dan de kranen! Geweldig, de handendroger is in de kraan verwerkt. Het ding blaast zo hard dat ie gewoon rimpels in mijn handen blies.

En nu is het even rustig een dik half uurtje wachten.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten