zaterdag 20 december 2014

Rondje New York

Het is al weer woensdag! De tijd vliegt voorbij en we hebben bij lange na nog niet alles gezien. Gaat natuurlijk ook niet lukken in één citytrip, maar we doen ons uiterste best.

Eerst maar weer eens ontbijten. Voordat we de deur uitlopen ga ik even bij de receptie langs. Bij reservatie heb ik ingevuld graag in aanmerking te komen voor een late check-out omdat we pas om 20.00 uur vliegen. Daar heb ik niets meer op gehoord, dus lijkt het me verstandig even navraag te doen. En ja, het staat keurig genoteerd, we hebben de kamer ter beschikking tot 16.00 uur. Perfect!

Vandaag gaan we weer naar Rue 57, daar vinden we het toch gezelliger én ik wil het risico niet lopen dat de koffiemachine nog niet werkt. Manlief houdt het erg simpel vandaag en besteld een croissantje met jam en een banaan. De banaan wordt keurig voorgesneden aangeleverd, service! Ik ga voor de eggs benedict, alles gaat op behalve dat slappe bosje groen.

We waren vandaag later wakker. Misschien raken we eindelijk gewend aan het tijdsverschil, maar het kan natuurlijk ook liggen aan al die wijn van gisteravond. Geen probleem verder en we nemen ruimschoots de tijd voor ons ontbijt en een paar bakkies koffie. We hebben namelijk een plan de campagne vandaag, we gaan een cruise maken. Een kleintje maar hoor en waarschijnlijk bij lange niet zo luxe als we gewend zijn. We gaan met de rondvaartboot een rondje New York doen. We doen de full circle, dus rond het hele eiland. En gezien de boot pas vertrekt om 12.00 uur hebben we geen haast.

Het is dan ook al 11.00 uur als we het restaurant verlaten, we hebben meteen gereserveerd voor een vroeg diner vanavond in verband met een speciale gelegenheid. Wordt vervolgd. We houden meteen een taxi aan en om 11.30 uur staan we voorzien van kaartjes te wachten bij Pier 83.

Men heeft vandaag redelijk mooi weer beloofd, zon en bewolking wisselen elkaar af, het blijft droog, maar het is nog steeds ijzig koud. De gevoelstemperatuur ligt tenminste 10 graden lager dan de eigenlijke temperatuur. Om 12.15 uur worden we naar de boot begeleid. We zoeken ons een plekje op het open bovendek en het is lekker zitten in het zonnetje.

O, o, het zonnetje verdwijnt en de wolken nemen toe. Nu wordt het toch wel frisjes hier bovenop. Nu ja, zien hoe lang we het volhouden. En we varen nog niet eens!

Dat duurt gelukkig ook niet meer lang en even later varen we de Hudson op in de richting van het Vrijheidsbeeld, vol tegen de wind in dus. Kouddddd!!! Maar .... ik hou stug vol. Manlief stuur ik echter naar beneden en naar binnen, hij heeft zo zijn handen al vol aan z'n bronchitis, hij hoeft er niet ook nog een longontsteking bovenop te krijgen.

Er is een gids aan boord die over van alles wat we passeren, zowel aan stuurboord als aan bakboord, commentaar geeft. Het is grappig om te zien hoe alle hoofden en camera's in dezelfde richting draaien als hij zegt: and on your left you see .........

We naderen Ellis Island, het Vrijheidsbeeld en hebben vanaf hier een prachtig uitzicht over Downtown Manhattan en Brooklyn Bridge.

Ik heb me inmiddels verplaatst naar de voorsteven van het schip. Twee verdiepingen lager en een vrij hoog gangboord. Alleen m'n neus wordt koud, bij wijze van spreken. Manlief zit binnen en ik loop een beetje heen en weer, af en toe naar binnen om terug op te warmen en dan weer naar buiten voor de nodige foto's. We passeren een grote hoeveelheid bruggen.

De zon is totaal verdwenen en hoewel de donkere bewolking zorgt voor speciale foto's, is het ook ontzettend koud buiten en na de laatste brug hou ik het buiten voor gezien. We draaien rond de klok van half 3 de Hudson weer op en om 15.00 uur zijn we weer keurig terug bij ons vertrekpunt. Een leuke rondvaart, vanaf het water heb je toch weer een totaal ander gezichtspunt op een stad.

Het duurt even voor we een vrije taxi zien en daarna moeten we (de taxichauffeur) ons nog een weg banen door het idiote verkeer van NYC. Om 16.30 uur zijn we terug in het hotel. Tijd om ons gereed te maken voor het avondprogramma.