woensdag 17 december 2014

Ground Zero, Breukelen en Haarlem

Het programma voor vandaag: een bezoek aan Ground Zero, gevolgd door de tour met de hoho-bus naar Brooklyn. Maar eerst ontbijt en daarvoor gaan we vandaag naar Rue 57, op de andere hoek met 6th Avenue. Het is niet druk op deze maandagochtend, de New Yorkers zijn allemaal weer aan het werk. Manlief besteld 2 gekookte eitjes en ik beperk me tot het broodmandje. Ik krijg een gewone croissant (die wordt door manlief geconfisceerd), een amandelcroissant, een chocoladebroodje, 2 muffins en een krent-kaneelbroodje. Veel te veel! Het is een leuk restaurant, ingericht naar Parijse stijl en momenteel compleet in kerstsferen.

Als we klaar zijn hebben we buiten vrijwel direct een taxi te pakken en zijn we onderweg naar Ground Zero. Het nieuwe World Trade Center staat er al alsook toren 2 en 3 en men is nog druk aan het bouwen aan de resterende torens. Waar de 2 oude torens hebben gestaan is nu een soort watermonument geplaatst. Op het zwarte marmer staan alle namen van de slachtoffers van de 9/11 ramp.

Het is hier druk, dus we schuiven even aan richting de kassa en later om binnen te komen. Nadat we door de beveiliging zijn doen we onze ronde door het museum. Her en der zijn nog delen van de constructie van de oude toren te zien. Een opstelling van verwrongen stalen balken laat zien wat een impact de inslag van het vliegtuig heeft gehad.

Er is een ruimte ingericht met foto's en namen van alle slachtoffers. Middels een projector wordt op een muur doorlopend een naam en foto getoond en wordt er iets verteld over het slachtoffer, of iemand getrouwd was en kindjes had, waar iemand werkte, dat iemand in december zou gaan trouwen. Indrukwekkend.

We lopen verder door het museum. Aan de hand van foto's, nieuwsbeelden en verslagen wordt van minuut tot minuut verteld wat er die dag en de weken daarna is gebeurd. Uiteraard hebben we dit thuis ook allemaal gevolgd, maar toch zien we hier nog foto's en beelden die nieuw zijn. Het werkelijk een zeer goed opgezet museum.

Volgende halte is Trinity Church, een mooi klein kerkje temidden van alle hoogbouw en het heeft destijds een grote rol gespeeld bij opvang van bij de ramp betrokken mensen. Ook is dit wekenlang een rustpunt geweest voor reddingswerkers. Er werd voor voedzaam eten gezorgd door vele vrijwilligers. Het kerkje is aan de binnenzijde erg sober en er is een kleine expositie over wat de kerk heeft betekend voor de buurt, politie en brandweer en de vele vrijwilligers die begonnen zijn met het opruimwerk na de ramp.

Even de straat oversteken en we staan bij de bushalte voor de hoho-bus. Eigenlijk willen we een overdekte bus. Sterker nog, we hebben elkaar gezworen niet in de kou op zo'n open bus te gaan zitten. Maar ja, wat doet een mens als er geen dichte bus komt? Juist ja, toch boven in de kou gaan zitten. Manlief bindt z'n sjaal voor zijn gezicht en ik behelp me met een in allerhaast gekochte muts. Een goedkoop ding van $4,95, dus ik moet er niet teveel van verwachten, de wind waait dwars door de muts zo in mijn oren.

Het mooiste van deze route door Brooklyn is feitelijk het uitzicht op Brooklyn Bridge als je over de naastgelegen brug naar de overzijde rijdt en - eenmaal aan de overkant - het enigszins geblokkeerde uitzicht op de skyline van Manhattan. Als het nu zomer was geweest zouden we wel uitstappen om een plek op te zoeken waar we een onbelemmerd uitzicht hebben, maar die kans laten we vandaag aan ons voorbij gaan.

Her en der door Brooklyn zien we nog een aantal mooie plaatsen, maar echt bijzonder is het niet. Ik denk dat zomers de grootste aantrekkingskracht van Brooklyn de botanische tuin en de dierentuin is.

Tegen de tijd dat we terug de brug op rijden zijn we allebei tot op het bot verkleumd. Ik zit met een rode neus en ijskoude handen, foto's maken is zo wel erg moeilijk. Om terug te komen bij het vertrekpunt rijden we nog een stukje door Chinatown. Een ander deel dan gisteren en we zien veel meer China in deze town.

Bij de halte strompelen we met verstijfde spieren van de bus en gaan meteen op zoek naar een lunchadres, alles is goed als ze de kachel maar aan hebben! Ooo, en laten ze gelukkig toch warme soep op de kaart hebben staan!

Een goed vol bord gevulde soep, met rundsvlees en een of andere graansoort, gaat er nu wel in. Langzaamaan komen we weer tot leven. Manlief besteld nog een halve geroosterde kip en ik ga voor de kalkoenburger, die ik prompt vergeet te fotograferen. Kou maakt hongerig zeker?

Morgen voorspelt men regen en hoewel we ook morgen nog gebruik kunnen maken van onze bustickets besluiten we te proberen vandaag nog de uptown route te doen, terwijl het droog is en de zon schijnt. Met de taxi naar Central Park dus en wachten op de bus. En deze keer moet het absoluut zeker weten een overdekte zijn! We hebben mazzel, er staat er één klaar voor vertrek.

We rijden langs de westzijde van Central Park en deels via Broadway door de wijk erachter. Hier zijn weer veel mooie oude gebouwen te zien, zoals de grote universiteit en de kathedraal of St. John The Divine.

Er is nog een 4e route, naar Harlem. Een korte beperkte route, die met name ook langs het Yankee stadion gaat. Deze route doen we dus niet, maar onze route van vandaag volgt deels dezelfde weg, dwars door Harlem. Dit is wel een totaal ander stadsdeel dan we tot nu toe hebben gezien. De tourgids geeft aan dat het niet meer zo gevaarlijk is als jaren geleden, maar men hier toch beter niet op eigen gelegenheid gaat ronddwalen. Wij blijven zitten, geen probleem.

Het verkeer in New York - zo hebben we inmiddels gemerkt - is tragisch, bijna net zo erg als in Antwerpen. Je staat continu in een file aan te schuiven. En dus valt de avond en is het compleet donker als we weer in de buurt komen van Central Park. We passeren het Metropolitan Museum en het ter gelegenheid van kerst verlichte gebouw van de New York Zoo.

Op de hoek van Central Park en 5th Avenue stappen we weer uit en wandelen we richting ons hotel, van de gelegenheid gebruik makend foto's te maken van het verlichte pand van Tiffany en de mooie etalages van het warenhuis Bergdorf Goodman.