woensdag 2 januari 2013

(Handige) Hebbedingetjes

In de aanloop naar een vakantie heb je zo een aantal zaken die je moet voorbereiden. Koffers tevoorschijn halen, afspraak maken met dokter voor voldoende medicijnen op voorschrift, elektronische apparatuur opladen en updaten, zorgen dat je voor elk apparaat de oplader bij je hebt, krant tijdelijk opzeggen, post laten vasthouden, enzovoort, enzovoort.

Ik had voor onze komende vakantie een aantal speciale zaken op mijn lijstje staan. Om te beginnen het aanschaffen van een iPad Camera Connection Kit. Een mond vol voor een heel klein dingetje.
 

Ik heb ooit al eerder een blog gehad, maar postte nieuwe berichten altijd thuis comfortabel op de pc. Deze keer hoop ik tijdens onze vakanties de blog up-to-date te houden. En een blog over reizen zonder foto's, da's niks! Omdat ik niet van plan ben een complete laptop mee te sjouwen, maar het blog wil bijhouden via de iPad (Blogger heeft hiervoor een prachtige app) moet ik wel de foto's vanaf mijn camera op de iPad zien te krijgen. Daarvoor heb je dus de Camera Connection Kit nodig. Simpel gezegd, een stekkertje waaraan Apple een hoop geld verdient, enkel en alleen omdat ze de iPads niet voorzien van een normale usb-aansluiting. Zo kan ik ook rijk worden ...

Ik moet het overzetten van foto's van camera op iPad nog uitproberen, daarover later meer.

Tweede hebbedingetje. Zoals jullie aan de rechterzijde kunnen zien volg ik nogal een aantal blogs. Eén daarvan is World Adventures van Jeff Farschman. Deze man brengt ongeveer 3/4 van een jaar door aan boord van een cruiseschip. Jeff maakt vooral heel veel foto's en loopt derhalve ook met een grote spiegelreflexcamera. Degenen die - net als ik - ook zo'n toestel hebben, weten dat dit op den duur erg zwaar wordt. Als je de camera om je nek hangt, gaat je nek zeer doen. En als je de camera over je schouder hangt, loop je het risico dat iemand tegen de camera loopt en deze op de grond valt. Een aantal maanden geleden had Jeff een foto van zichzelf op zijn blog geplaatst waarop te zien was dat de camera voor zijn buik hing en hij hiervoor een soort van harnas gebruikte. Het heeft me het nodige zoekwerk gekost en ik heb een dergelijk harnas niet in Belgie of Nederland kunnen vinden (wel een soortgelijk iets wat proffessionele fotografen gebruiken om 2 camera's aan te hangen). Uiteindelijk kwam ik terecht op de site van Ezee straps en heb dus het harnas vanuit Canada besteld.
 
 
Nummer drie op m'n lijstje was gemakkelijker te vinden. Toen wij jaren geleden begonnen met cruisen kreeg je een aantal dagen voor vertrek een pakketje thuis gestuurd via het reisbureau met de nodige documenten betreffende de cruise. Onderdeel hiervan waren de baggagestickers van de cruisemaatschappij. Een soort stickers zoals men op de vliegvelden aan je bagage bevestigd, rond het handvat van de koffer en met beide uiteinden tegen elkaar geplakt. Op deze stickers van de cruisemaatschappij staan meestal de volgende gegevens, hutnummer, welk dek, welk schip, vertrekdatum. Men maakt ook gebruik van kleuren.
 
 
Het is de bedoeling dat je iedere koffer voorziet van een dergelijke sticker. Aan de hand van de kleur en de gegevens op de sticker weet men dan hoe de bagage moet worden afgehandeld.
 
Sinds 3 jaar worden er geen stickers meer verstrekt aan niet-Amerikanen. Ook de Amerikanen krijgen ze niet meer automatisch toegestuurd, maar zij kunnen op de site van Celebrity wel stickers aanvragen. Wij dus niet, maar we kunnen de stickers zelf uitprinten. Alleen zijn het dan geen stickers natuurlijk, want je print op normaal papier. De bedoeling is dat je deze zelf uitgeprinte bagagelabels met een nietmachine aan je koffers bevestigd. Met het grote risico dat halverwege de afhandeling van de bagage (iedereen weet dat er niet zachtzinnig met koffers wordt omgesprongen) er een label verloren gaat en je koffer niet in je hut wordt bezorgd omdat men niet weet hoe, wat en waar. En daarom heb ik dus een setje plastic bagagelabelhouders aangeschaft.
 
 
Dan het laatste hebbedingetje, maar misschien wel het meest praktische. Een bag bungee. Een wat? Ja, een bag bungee. Ik heb me wezenloos gezocht op het internet voordat ik had gevonden wat ik zocht, maar wat wil je met zo'n naam? Dat verzin je toch niet?
 
Alweer een aantal jaren geleden heb ik op een vliegveld (geen idee welk) een man zien lopen met een koffer en bovenop dat koffer een tas en jas bevestigd middels een "officieel" systeem. Het zag er hardstikke handig en solide uit, maar je ziet zoiets in het voorbijgaan dus hoe verder? Gezocht in een aantal winkels waar men koffers en/of reisaccessoires verkocht, ook op vliegvelden. Maar niets. Daarna een poos niet aan gedacht, maar met de komende vakantie in het vooruitzicht spookte een en ander toch weer door mijn gedachten. In het Antwerpse navraag gedaan bij een aantal grote winkels die koffers verkopen, maar weer niets. Dan toch maar zoeken op internet. Eerst in het Nederlands .... niks. Dan maar in het Engels "something to hold a handbag on top of your luggage". Zoiets dus. En dan vind je de bag bungee. Simpel systeem, het ziet er handig en degelijk uit. Over een paar weken zullen we het weten.
 


2 opmerkingen:

  1. Leuke hebbedingetjes, de z.g. " bag-bungee" hebben wij al jaren en is in NL overal te koop van o.a. het merk " Samsonite "

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben in Antwerpen in 2 grote kofferwinkels geweest. Eén verkoopster heeft er zelfs het boek van Samsonite bij gepakt, maar zonder resultaat. Ik heb zojuist de site van Samsonite gecheckt, zowel .nl en .be, maar ook hier geen bag bungee te vinden. Wel op de .com site! Ben ik blijkbaar juist in de verkeerde winkels geweest of heb geen goede verkoper getroffen :)

    BeantwoordenVerwijderen