zaterdag 16 juni 2018

Weekendje Keulen, mission accomplished

Voor een eerste nacht in een vreemd bed heb ik verbazend goed geslapen. Of zou dat wijnarrangement er iets mee te maken hebben gehad?

We zoeken in ieder geval fris en fruitig het ontbijtrestaurant op en leggen een goede basis om de dag te beginnen. Na het ontbijt manoeuvreert manlief de auto weer uit de parking en rijden we het centrum in. Ja, we zitten dan el op slechts 10 minuten wandelen van het centrum, maar ik zie ons nog niet met die grote tassen met dekbedden terug naar het hotel sjouwen. Dus vooraf gekeken welke parkeergarage in de buurt ligt van de beddenspeciaalzaak die ik op het internet heb gevonden. Een goede voorbereiding is het halve werk nietwaar?

Parkeergarage Parkhaus - what's in a name - is zo gevonden en om de hoek staan we voor de deur van Max Kühl. Een werkelijk prachtige zaak met een gigantisch assortiment, waar we uiterst vriendelijk worden geholpen. Ik kom toch nog een heel eind met mijn Koeterwaals Duits 😀

Met twee zomerdekbedden, twee winterdekbedden, 2 sets overtrekken en een geplunderde portemonnee lopen we een half uurtje later weer naar het Parkhaus. Alles wordt in de auto gedumpt en we zijn klaar voor wat sightseeing. Eerste halte is uiteraard de Dom! Het is pas 11.00 uur en het is nu al hartstikke druk in Keulen. Als we bij de Dom zijn is het zowat over de koppen lopen. Maar wat een ontzettende vieze kerk. Alles rondom is pikzwart. Het moet al wel heel lang geleden zijn dat hier nog een schoonmaakbeurt heeft plaatsgevonden. Eeuwig zonde! Zelfs binnen is al een zwarte aanslag te zien op de pilaren.

Als we weer buiten staan hebben we even zoiets van: en wat nu? Want de temperatuur begint behoorlijk op te lopen en dan is sightseeing in een grote stad niet echt aangenaam. Gelukkig zien we op dat moment de hop-on-hop-off bus. Dat doen we graag! Dus zitten we niet veel later op het bovendek te wachten tot de bus vertrekt. De complete ronde duurt ongeveer anderhalf uur en we krijgen een redelijk beeld van groot Keulen.

Terug bij het beginpunt is het toch echt tijd voor een lichte lunch. We lopen wel even een stuk weg van de Dom, want daar is het wel heel erg toeristisch. Maar het is druk en veel zit vol. Uiteindelijk vinden we vlak naast P&C een eettentje. Met een wel erg macrobiotische menukaart. Pfff, ik kan m'n draai niet vinden en beperk me maar tot een koude meloengembersoep met wat brood. De soep is trouwens erg lekker.

Een bezoek aan Duitsland is niet compleet zonder een bezoek aan P&C. Niet te vergelijken met de winkels hier, het aanbod is veel uitgebreider en met meer upscale merken. Manlief zoekt en zitplaats en ik doe een rondje winkel. Zonder aankopen (dat gebeurt ook niet vaak) gaan we echter weer buiten. Terug naar het Parkhaus met onderweg nog een stop bij een Konditorei voor een heerlijk stuk echte Duitse torte. Mmmmmm.....

Terug in het hotel even opfrissen en relaxen en om 18.00 uur wandelen we weer de kamer uit. Het hotel heeft een hippe cocktailbar op de bovenste verdieping en daar willen we eens gaan kijken. Helaas, ze gaan pas om 19.00 uur open. Dan maar weer naar het terras.

We hebben maar tijd voor één versnapering, want om 19.15 uur heb ik gereserveerd bij Restaurant Taku. Een Japans-Aziatisch restaurant met een Michelinster. Dat beloofd! We hebben inmiddels 29 graden en tegen dat we bij het restaurant zijn lopen we allebei te puffen, zo warm. Helaas is het binnen minder koel dan we hadden gehoopt, we blijven het de hele avond behoorlijk warm vinden.

Het restaurant ligt op kelderverdiep onder Hotel Excelsior, praktisch naast de Dom van Keulen. De inrichting kan ik niet anders beschrijven als "zen". Heel rustig en sfeervol, de tafels staan aangenaam ver van elkaar. We krijgen het menu aangeboden en kunnen kiezen voor 5, 6 of 7 gangen. We kiezen voor 6, maar aan het einde van de avond zijn we het erover eens dat 5 genoeg was geweest. We hadden geen rekening gehouden met 3 amuses, een pre-dessert en allerlei lekkers wat je onmogelijk kunt laten liggen bij de koffie.

Fijne bediening, een sommelier met kennis van zaken, een uitstekende keuken. Niet bepaald goedkoop, maar de ster meer dan waard. Uiteraard ook een avondvullend programma, dus als we terug zijn in het hotel hebben we geen zin meer om alsnog de bar op te zoeken. Een volgende keer!

Ook deze nacht slapen we goed en na het ontbijt checken we uit en rijden op het gemak terug naar Antwerpen. Mission accomplished!