woensdag 27 februari 2013

Cruise Indonesië - resumé

Zo, de gehele reis staat op het blog. Ik moet zeggen, het in real time bloggen is me best tegen gevallen. De internetverbinding aan boord is ontzettend langzaam en met name het uploaden van foto's naar het blog neemt heel veel tijd in beslag. Verder maak ik gebruik van de Blogger-app op de I-Pad en daarmee heb ik niet de mogelijkheden die ik thuis op de computer heb. Het verwerken van de foto's is veel omslachtiger, er moeten veel meer handelingen worden verricht. Voor een lange reis zou ik zeker een laptop meenemen. Voorlopig denk ik dat voor toekomstige reizen het verstandiger is dagelijks een reisverhaal te schrijven en deze thuis te completeren met foto's en online te zetten.

De reis op zich is ons ontzettend goed bevallen. Singapore is een mooie, vriendelijke, schone en goed onderhouden stad waar veel te zien is. De hoho-bus is een voortreffelijke manier om in een korte tijd op een gemakkelijke manier een goed beeld van de stad te krijgen. Gardens by the Bay is absoluut fantastisch. En ik begreep van de taxichauffeur die ons terug naar het hotel bracht dat het nog groter wordt, men is nog volop aan het uitbreiden zoals op een bepaalde foto ook goed is te zien.

De Millenium is ons goed bevallen. We geven de voorkeur aan de Solstice-klasse van Celebrity (nieuwere en modernere schepen) maar uiteindelijk is het reisdoel het belangrijkst. Het schip is goed onderhouden - natuurlijk zie je hier en daar roest, maar er wordt dagelijks onderhoud gepleegd - en het eten was voortreffelijk. We waren beiden dolgelukkig met ons ruime balkon waarvan we veel gebruik hebben gemaakt. Deze hutten zijn altijd als eerste uitverkocht en ik begrijp nu waarom.

We hebben het idee dat we geen goed beeld hebben gekregen van Bali, hoewel datgene wat we hebben gezien erg interessant was. Een volgende keer zal ik zeker op zoek gaan naar een Nederlandstalige privé gids. Ik heb voorafgaand aan de cruise informatie gezocht op het internet en in dubio gestaan over het wel of niet contacteren van een privé gids. Ik heb het niet gedaan, maar achteraf gezien was dit waarschijnlijk een betere keuze geweest. Neemt niet weg dat we zeer tevreden waren met de excursies en we vinden dat we waar voor ons geld hebben gekregen.

Een ander punt van aandacht is de grootte van het schip. We hebben behoorlijk vaak moeten tenderen en dit neemt veel tijd in beslag. Tijd die allemaal van je tijd aan wal afgaat. En dat is natuurlijk zonde. Dus hoewel we graag met Celebrity varen en hier inmiddels de nodige credits en daarmee voordelen hebben opgebouwd, het aan boord van een iets groter schip levendiger is, het culinaire aanbod groter is en er ook meer diversiteit in entertainment is,  is het wellicht toch verstandig om voor soortgelijke cruises een vergelijking te maken met kleinere schepen die minder vaak behoeven te tenderen en dichterbij bezienswaardige plaatsen kunnen aanleggen.

Ik kan iedereen die in Singapore wil verblijven van harte het Mandarin Oriental aanbevelen. Een werkelijk heerlijk hotel. Aziatisch sober, maar met een hoog servicelevel en een aantal fantastische restaurants.

En tot slot de vlucht:
Air France. Ik moet zeggen, de service aan boord was goed. Boven onze verwachting, vanwege de toch altijd slechte kritieken die je overal hoort. Het eten aan boord was goed (het blijft een vliegtuighap natuurlijk), de crew was vriendelijk en voorkomend. De toiletten werden gedurende de lange vlucht steeds gecontroleerd en verfrist. De stoelen echter ...... da's een heel ander verhaal. De stoelen (Premium Voyageur) zijn hard, maar je krijgt een kussentje, dus dat is nog op te lossen. Het feit echter dat de hoofdsteun niet echt achterover gaat terwijl de stoel wel kantelt, maakt dat je in een heel ongelukkige positie komt te zitten met je kin op je borst. Daarbij waren voor ons (beiden 1.80 meter) de zittingen veel te kort, waardoor je erg moe wordt van het zitten en manlief veel last kreeg van zijn rug. In vergelijking met de Premium Economy van Britisch Airways was dit voor ons een behoorlijk grote stap achteruit en absoluut niet voor herhaling vatbaar.
Charles de Gaulle Airport. Ik begrijp niet waarom iedereen dit zo'n vervelend vliegveld vindt, want alles staat net zo duidelijk aangegeven als op Schiphol. Gewoon bordjes volgen en je vindt je weg.

Verder zijn we tot de conclusie gekomen dat als we nog eens zo lang vliegen, we wellicht beter een overnachting in kunnen lassen in bijvoorbeeld Dubai. Of toch maar beter overdag vliegen. De vlucht duurt dan net zo lang, maar je bent zelf fris en klaarwakker en er is meer reuring in het vliegtuig. Je bent niet te moe om tv te kijken of te lezen, dus de tijd gaat sneller. Als je een slechte stoel hebt en even wilt lopen, hoef je ook niet bang te zijn over uitgestoken benen te vallen en mensen wakker te schoppen.

Conclusie: We willen absoluut nog meer zien van Azië, dat mag met de Millenium maar wellicht beter met een kleiner schip. Overdag vliegen of halfweg een overnachting inlassen, niet bij de nooduitgang gaan zitten en niet in Air France Premium Voyageur vliegen. O ja, en daags voor de terugreis toch maar even de e-mails lezen zodat je ziet dat Air France vrijdag 1 februari een mail heeft gestuurd met de aanbieding om voor € 226 per persoon te upgraden naar Business Class!!!!!!! Verdorie!!!!!!!!

2 opmerkingen:

  1. Eindelijk dacht ik , daar is het resumé. Lees ervaringen die wij iets anders doen, kleinere schepen, vliegen gewoon business en altijd laptop omdat dat fijner werkt als de i-pad. In ieder geval hebben wij met veel plezier je verslagen gevolgd in bijzonder de " eet foto's en verslagen " . Onze planning is 28 maart te vertrekken, heb je tijd en zin, volg ons dan maar.
    Vriendelijke groet Hermann

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hermann, leuk te lezen dat jullie binnenkort ook weer gaan reizen. Ik ga jullie zeker volgen! Dank je voor alle reacties op mijn berichten. Jullie hebben al iets meer cruise-ervaring, dus waar wij nu achter zijn gekomen hebben jullie al eerder geleerd/ondervonden. Neemt niet weg dat we een heerlijke vakantie hebben gehad!

    BeantwoordenVerwijderen