zondag 3 februari 2013

Vrijdag 01 februari 2013, cruisedag 13

Onze laatste aanleghaven van deze cruise (het eindpunt even buiten beeld gelaten) is Phuket, Thailand. Een lange dag, want we komen aan om 08.00 uur en ons vertrek vanavond is pas om 21.00 uur gepland.

Bij het voorbereiden van deze reis kon ik wat betreft Phuket mijn ei niet zo goed leggen wat betreft excursie. Geen van de aangeboden excursies trok echt mijn aandacht met uitzondering van een trip naar Phang Nga Bay, bekend van James Bond films. Maar het betrof een 8 uur durende excursie en omdat dit zo'n beetje de laatste dag is, was ik bang dat het teveel van het goede zou zijn. Dus heb ik het simpel gehouden en de 4,5 uur durende Panoramic Tour geboekt. Enkele dagen geleden echter heb ik een presentatie bijgewoond van de komende aanleghavens en daarin worden een aantal excursies nader toegelicht. Ik kwam er al snel achter dat je met de Panoramic Tour de bus niet uit komt! Ook niet echt de bedoeling! Naar de excursiedesk dus en zoals je altijd zal zien, de excursie naar Phang Nga Bay zit vol. Na wat informatie te hebben gevraagd besluit ik dan maar om te boeken naar de 5,5 uur durende tour, Phuket Landmarks.

Als we wakker worden liggen we al voor anker. En - zoals even later wordt bevestigd door de cruisedirector via het omroepsysteem - het is behoorlijk winderig buiten, met als gevolg nogal ruw water. De tenders schommelen behoorlijk heen en weer. Gelukkig hoeven wij pas om 9:45 uur aan te treden en tegen die tijd is het al weer iets rustiger. Iets ....... maar de 2 Nederlandse dames, moeder en dochter, die op het dak van de tender gaan zitten krijgen toch nog de volle laag zeewater te verwerken. Het is gelukkig mooi weer, dus het droogt ook weer snel. Omdat de zijdeuren van de tender open staan krijgen we ook binnen het nodige sproeiwater te verwerken, hilariteit alom. Als we het strand naderen zien we dat praktisch alle passagiers van boord zijn. Het is met name voor degenen die niet zo goed ter been zijn, nog een karwei om op het strand te komen. We moeten via pontons en u begrijpt, dat is nogal een gammele, wiebelende bedoening.




Ook vandaag hebben we weer een knappe bus met een Nederlands tintje, oranje gordijntjes! Gezellig! Het is een dubbeldeks bus en we vinden een mooi plaatsje op het bovendek.

Het openbaar vervoer is iets minder luxueus.

En ook hier blijkt niet iedereen even luxe te wonen.

Onze eerste stop is bij een Chinees altaar en een Boedhistische tempel. We kijken op ons gemak rond, maar het wordt zo langzaamaan wel veel van hetzelfde.



De gids had vooraf al gezegd dat na ons bezoek aan de tempels we een 10-tal minuten moeten lopen naar onze volgende stop, een museum over de historie van Thailand. De 10 minuten blijken ruim 20 minuten te zijn, waar niet iedereen even blij mee is en sommigen moeite mee hebben. Hoewel het bloedheet is vind ik het wel leuk, want we lopen door een drukke winkelstraat met typische plaatselijke winkels.

Hoe men hier wijs wordt uit de elektra is ons een raadsel.









Uiteindelijk bereiken we het museum waar we in de diverse ruimten extra uitleg krijgen van onze gids. Het is geen groot museum, maar het geeft een goed beeld van de groei van Thailand en met name Phuket.




Om bij de bus te komen moeten we nog een blokje rond en dat brengt ons in dit pittoreske straatje.


Volgende stop. Shoppen! O, o, daar gaan we weer. We stoppen voor een groot complex en de gids geeft aan dat we hier een half uur zullen blijven. Gelukkig deelt ie ons ook mede dat we binnen een verfrissing krijgen aangeboden en dat er toiletten aanwezig zijn, is zo'n stop nog ergens goed voor. We krijgen op het hart gedrukt dat er NIET gefotografeerd mag worden binnen. Een regel waar ik met normaal gesproken niets van aan trek (tsja, ik weet het, obstinaat). Ik hang m'n camera dus om m'n nek zodat het toestel op mijn buik hangt. Ik hoef geen flits te gebruiken om toch redelijk heldere foto's te kunnen maken en mijn camera maakt gelukkig weinig geluid. Terwijl we dus heel onopvallend door de winkel lopen, druk ik af en toe een foto af. Ik kan natuurlijk niet focussen, dus het is afwachten of er goede foto's bij zullen zitten. Maar het is me in verschillende kerken en musea al redelijk goed gelukt, dus het zal wel goed komen. En inderdaad, niet alle foto's zijn scherp, maar ze geven toch een goed beeld van de winkel. Die overigens gigantisch groot was!

De verfrissing bestaat in ons geval uit een glaasje ijskoffie. Lekker, maar wel erg klein dus manlief loopt nog maar een keer op en neer, hoewel het volgens mij de bedoeling is dat iedereen maar 1 versnapering neemt. Voor het half uur om is zit iedereen al te wachten om verder te gaan, er is weinig animo voor de shop-stop.

Onze volgende stop is een cashewnoten-shop. We krijgen eerst een korte demonstratie en uitleg over hoe een cashewnoot wordt schoongemaakt en bereid. Allemaal handwerk blijkbaar, geen wonder dat die noten zo duur zijn.



Daarna worden we, hoe kan het ook anders, de winkel ingestuurd. Geen opgave deze keer, want overal staan nootjes om te proeven. Zoet, zuur, pittig en ronduit heet, je hebt de noten voor het uitkiezen. We kopen een blikje met sourcream voor mij, een blikje pittige voor manlief en en zakje gewone om op te eten in de bus. Lekker!

We hebben nog 2 stops te gaan. De Big Buddha en de Chalong Temple. Vanaf de cashewwinkel rijden we naar de Chalong Temple waar we over zullen stappen in kleinere busjes waarmee we eerst naar de Big Buddha gaan. Deze ligt op een berg en de helling is voor de grote bussen niet haalbaar. Als we eenmaal onderweg zijn naar de Big Buddha passeren we de plaatselijke Gamma en de Intratuin.


Halverwege de route bergopwaarts zien we olifanten. Eén van de excursies op Phuket is een ritje op een olifant.

Op de top van de berg aangekomen stappen we uit en vangen we een eerste glimp op van de Big Buddha. Nou, hij/zij, is echt groot! 45 meter hoog en 25 meter breed. Er wordt nog volop gewerkt en alles wordt gefinancierd met donaties. Het kan dus nog wel even gaan duren.

We hebben maar een half uurtje om rond te kijken, niet echt veel. Nadat we "beneden" hebben rondgekeken, er is ook een soort van boedhistische tempel waar een echte monnik aanwezig was, besluit ik naar "boven" te gaan. Manlief zoekt een zitplaats en geeft aan wel te wachten tot ik weer terug ben. Tussen de drommen bezoekers door "ren" ik de trap op naar de Big Buddha. Boven aangekomen heb ik een prachtig uitzicht. Ik heb echter geen tijd om stil te staan en loop snel een volledige ronde om het beeld. Men is nog volop bezig werken te verrichten, maar er zijn al diverse beelden belegd met bladgoud te bewonderen.



Als ik de volledige ronde buitenom heb gedaan loop ik ook nog even onder het beeld door. Daar vind ik ook informatie over de bouw, de kosten, de donaties en een impressie van hoe het uiteindelijk zou moeten worden. Volgens mij hebben ze nog een hoop werk!

Ik heb nog 5 minuten voordat we weer terug moeten zijn bij de busjes. Ik vlieg de trap weer af en zoek manlief op. Die zit gezellig te kletsen met één van de Nederlandse dames die vanochtend op het dak van de tender zaten. Haar dochter is ook boven de Buddha aan het bekijken. We lopen snel weer terug naar de busjes en vertrekken weer bergafwaarts.

Laatste stop van vandaag, de Chalong Temple. De grootste van 29 tempels op Phuket en de meest bezochte. Het blijkt een prachtig complex te zijn, met diverse tempels verdeeld over een vrij groot park. Alles is erg goed onderhouden en in de tempels zijn prachtige muur- en plafondschilderingen.



Ik had het geluk een bruidspaar te zien in originele kledij.





Gelukkig hebben we hier ruimschoots de tijd gekregen om rond te kijken.

Als we even later weer in de bus zitten onderweg terug naar het schip passeren we nog een bouwplaats. Ook hier kennen ze al wel de "moderne" cementwagen, maar het cement op de bouwplaats brengen gaat nog middels handwerk, emmertje per emmertje overdragen aan de buurman. Wel goed voor de arbeidsvoorziening!

Als we terug komen bij het strand is het daar inmiddels topdrukte. Het lijkt Benidorm wel. Het zou niet mijn favoriete vakantieplek zijn, veel te druk. We gaan meteen door naar de tender. Het is behoorlijk warm en we zijn wel aan een lekker koud drankje toe. Gelukkig had ik vanochtend wat kleine croissants en plakjes cake meegenomen, want de lunch is er vandaag bij ingeschoten. Niet dat we iets tekort komen hoor ....

We relaxen een aantal uurtjes op ons balkon onder het genot van een lekker koud pilsje en colaatje. In het begin van de avond is er een optreden op het pooldeck van een Thaise dans- en muziekgroep. De opkomst is groot en het is moeilijk een plaatsje langs de railing te bemachtigen om goede foto's te maken. Na een kwartiertje hebben we het wel weer gezien en zoeken de Rendezvous Lounge op voor ons aperitief.


We hebben vanavond voor een laatste keer gereserveerd in het Olympic Restaurant. Manlief start vanavond nogmaals met een kreeftenbisque en ik kies voor de spinaziesalade die vergezeld gaat van varkensrilette en een klein spiegeleitje. Ik vind de Engelse benaming trouwens een stuk leuker: sunnyside egg.

We hebben als hoofdgerecht beiden de tarbot met paksoi en citrusvruchten. Een heerlijk stukje vis en de citrusvruchten maken het een mooi fris gerecht.

Ik beperk met vanavond tot een paar stukjes kaas, maar manlief gaat nog eenmaal los. Hij besteld een speciale uitvoering van de crepes suzette. De crepes wordt om een bolletje ijs gedrapeerd en daarna geflambeerd. Afgewerkt met aarbeien en de flambee-saus. Mmmmmmmm!!

Als we het restaurant verlaten komt zowat de gehele crew naar ons toegelopen om goedendag te zeggen. We hebben hier met veel genoegen een aantal avonden doorgebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten