vrijdag 27 september 2013

Weekend Parijs, zondag 18 augustus 2013

Onze laatste dag in Parijs is een natte dag. We besluiten dan ook te ontbijten in het hotel. Er is slechts 1 ander tafeltje bezet in de ontbijtruimte. Het buffet is niet uitgebreid, maar goed gesorteerd. Er is brood om te toasten, stokbrood uiteraard, koffiekoeken en croissants. Vleeswaren en kaas, jam en chocopasta. Ontbijtgranen, yoghurt, melk. Eieren, roereieren, spek en worst. Een dame serveert vanuit de kleine naastgelegen keuken koffie en jus. Ik vermoed dat eventueel ook eieren op bestelling kunnen worden gevraagd.
 
Na het ontbijt pakken we de koffer en checken we alvast uit bij de receptie. De bagage wordt zolang voor ons in bewaring gehouden. Onze trein vertrekt pas om 15.25 uur, dus we hebben voldoende tijd voor een laatste lunch in Parijs. Dan kunnen we ons vanavond beperken tot een boterhammetje.
 
We hebben geen echte plannen meer voor vandaag. Ik had eigenlijk verwacht dat in een stad als Parijs er op zondag wel een aantal winkels open zouden zijn, toch zeker de grote warenhuizen. Maar niets is minder waar, dus we besluiten op ons gemak nog even een rondje rond het Louvre te doen. We nemen een kijkje in het Caroussel du Louvre, het ondergronds winkelcentrum. Het aanbod winkels is echter mager en we staan in no time weer buiten. Tijd voor een kopje koffie. We passeren het Hotel du Louvre. Juist als we beslissen op hun terras te gaan zitten voelen we regendruppels. Aan de andere kant van het plein zie ik een overdekt terras. We zitten een soort van op de veranda van zo'n groot middeleeuws pand, tussen de marmeren kolommen. Leuk plekje om mensen te kijken.
 
Als het weer een beetje open trekt wandelen we het Palais Royal in, een voormalig koninklijk paleis en tuin. Tegenwoordig is het Franse Ministerie van Cultuur, de Franse Raad van State en de Grondwettelijke Raad in het paleis ondergebracht. In de zijbeuken zijn allerlei winkeltjes ondergebracht en daar kwamen we ook deze winkel van sinkel tegen. Nokvol met allerlei snuisterijen. 
 
 
De tuin van het paleis. 
 
Al wandelend door de straten treffen we deze overdekte galerij. 
 
 

 
In de tussentijd hebben we al verschillende malen onze paraplu's op moeten steken. Het mooie weer van de afgelopen dagen laat ons nu een beetje in de steek. We zien sightseeingbussen voorbij komen met mensen bovenin met de paraplu omhoog. Lijkt me verre van ideaal. 
 
Langzaamaan wandelen we terug richting ons hotel. We lopen de rue Bonaparte uit en slaan aan het einde rechtsaf de Rue Guillaume Appolinaire in. Aan het einde hebben we reeds eerder het terras en de art-deco gevel van restaurant Le Petit Zinc opgemerkt. Lijkt ons een leuke plek om ons weekend Parijs af te sluiten.
 
Ik moet wel beter m'n best gaan doen om foto's te maken van onze borden als ze juist zijn uitgeserveerd. Meestal heb ik nog 1 hap te gaan als ik denk: verhip, ik heb geen foto gemaakt. Volgende keer beter! Promised!
 
Manlief besteld de kabeljauw met een saus van chorizo en ik opteer voor de gegrilde dorade. Gelukkig komt de ober later vragen of ik wens dat hij de vis filleert. Ja graag! Beide vissen smaken voortreffelijk. Manlief laat het dessert voor wat het is, maar ik heb al lang gezien dat er soufflé op de kaart staat. Die kans kan ik niet laten lopen. En dan is het juist zo jammer dat ik geen foto heb gemaakt, want ik krijg een gigantische soufflé geserveerd met een doorsnede van 15 cm en zo'n 12 cm hoog! Gelukkig is de ober zo verstandig ook voor manlief een lepel mee te brengen en samen slaan we ons manmoedig door de soufflé heen. Erg, erg lekker!!
 
 
 
Ons weekend Parijs loopt ten einde. We lopen terug naar het hotel en zitten 10 minuten later in de taxi naar Gare du Nord. Manlief pikt nog juist een laatste zitplaats in, ook hier zijn de bankjes dungezaaid. De trein arriveert weer keurig op tijd en 2 uur later zijn we terug in Antwerpen. Een leuk weekend, veel gezien, lekker gegeten, maar we moeten zeker nog eens terug om bepaalde plaatsen nader te bekijken.


1 opmerking:

  1. Op een blog horen ook reacties, door omstandigheden wat laat. Van harte gefeliciteerd met je huidige leeftijd. Met plezier gelezen van een mooi Paris weekend, in bijzonder de foto's en verslagen over het eten, jammer van dat laatste lege bord

    BeantwoordenVerwijderen