woensdag 25 september 2013

Weekend Parijs, vrijdag 16 augustus 2013

We hebben heerlijk geslapen. Goed bed, goede airco, rustige buren. Na het nodige gehannes met de handdouche zijn we weer klaar voor een nieuwe dag. Het plan is eerst op zoek te gaan naar een adresje voor ons ontbijt en dan de dichtstbijzijnde halte op te zoeken waar we op de sightseeingbus kunnen stappen. Manlief is niet van plan zich vandaag weer de zolen van z'n schoenen te lopen, dus we gaan proberen 2 volle routes uit te rijden.

We vertrekken richting Café de Paris, waar we gisteren hebben gezeten voor de lunch. Er schuin tegenover is een bakker annex koffiecorner waar ze ontbijt aanbieden. Da's nog niet zo simpel. Enkel koffie met een croissant is niet mogelijk. Men werkt enkel met menuformules. Koffie, croissant en een flute. Ehhhh .... champagne?? Nee toch zeker? Aha, een flute is een soort van stokbroodje, maar dan dunner. Zoiets als ik ben het stokbrood en Doutzen Kroes is de flute. En een flute ... daar kun je je tanden op kapot bijten. Kei en keihard. Die flute komt dus met een potje jam en het is de bedoeling dat je de croissant kaal opeet. Rare gasten hoor die Franzosen. Ik heb m'n croissantje toch liever met een lekker plakje kaas ertussen. Aangezien we toch niet van plan zijn die flute op te eten, dan maar de jam op onze croissant. En dat levert weer meewarige blikken op van de ons omringende Franzosen.

Op naar de bus. De eerste blijkt volgens het tijdschema pas om 10.00 uur bij deze halte te zijn, dus we wachten geduldig een half uurtje op ons bankje. Ook in Parijs kennen ze het openbare fietssysteem, waarbij je voor een half uurtje een fiets kunt huren om van het ene fietsstation naar het andere te rijden. Er wordt veelvuldig gebruik van gemaakt. Ze zien er wel een stuk comfortabeler uit dan de exemplaren die in Antwerpen rond rijden.

Om 10.00 stopt de bus voor onze neus, we kopen kaartjes voor 2 dagen en klimmen naar boven. De bus gaat pas rijden als we zitten. Dat is in Londen wel anders, daar moet je maar zien hoe en waar je je vast houdt om overeind te blijven. Na 2 dagen bussen geven we echter de voorkeur aan de Engelse chauffeurs, want in Parijs gaat er ongelooflijk veel tijd verloren met stilstaan.

We passeren het Hotel National des Invalides, opgericht in 1671 door Lodewijk de 14e. Het diende als onderkomen voor oud soldaten die op dat moment in dienst waren van het leger. Erachter zie je nog juist een stukje van de Dome des Invalides, een koepelkerk met een vergulde koepel. Later op de dag zullen we voor de kerk uitstappen om door het complex weer naar dit punt te lopen en op een andere bus over te stappen.

Esplanade des Invalides en de Pont Alexandre III. Je ziet in Parijs veel bladgoud en kilometers siersmeedwerk.

Rommelmarkt!!

Het met bladgoud beklede torentje van Galerie Magazins Printemps. Een groot warenhuis. Helaas hebben we tijdens dit bezoek aan Parijs geen tijd gehad om een bezoekje te brengen aan de grote warenhuizen. Dat zal voor een volgende keer zijn.

En we passeren wederom het Louvre en de Arc du Triomphe du Carrousel.

Paris Plage.

Tijd voor een lunchstop. Ik had gisteren al een grote restaurantboot (Le Quai) in de Seine zien liggen en het leek me wel leuk om daar te lunchen en alle scheepvaart - vooral rondvaartboten - te zien passeren. Maar helaas, ook hier stoten we wederom onze neus. Alle plaatsjes langs de grote openstaande ramen zijn reeds gereserveerd. We kunnen nog wel plaatsnemen op het terras tussen kade en boot. Zien we wel mooi niks voorbij komen ....

En wederom vergeet ik foto's te nemen. Niet dat het echt de moeite waard was trouwens. De locatie is perfect, maar de keuken maar zo zo. We besluiten beiden 2 voorgerechten te nemen, kwestie van niet te zwaar te tafelen. De tartaar van zalm komt in een glas, dat is nog te begrijpen. Maar daarna krijgen we ook de scampi's in een glas geserveerd. Vreemd. Het is ook allemaal een beetje smaakloos, het ontbreekt aan pit. De wijn is gelukkig prima!

We vervolgen onze tour en rijden langs de Seine, via de Place de Concorde naar de Champs Elysées. Uiteraard kunnen we het niet laten het alom bekende liedje te zingen.

De sightseeingbus is niet de enige vorm van vervoer in Parijs.

Parijs bekijken van bovenop de Arc de Triomphe zal ook voor een volgende keer zijn.

En eindelijk rijden we dan op een plek waar we voor de eerste keer de Eiffeltoren in vol ornaat kunnen aanschouwen. Op dit moment is het nog de vraag of we uitstappen of niet.

Nou, niet dus. Jongens toch, wat een massa mensen. Hardstikke leuk hoor, maar bij een volgend bezoek aan Parijs boek ik wel een tafeltje in het restaurant, dan kunnen we de mensenmassa's voorbij en onder het genot van lekker eten op ons gemak Parijs van bovenaf bekijken.

We vervolgen onze route tot de Dome des Invalides. Hier stappen we uit om door het Hotel National des Invalides naar de andere kant te lopen en daar op een andere bus te stappen die vlakbij ons hotel stopt.

Kun je je voorstellen dat hier vroeger duizende soldaten hebben gewoond en geoefend.

Als we op ons eindpunt uitstappen worden we getrakteerd op een lekker swingend stukje Dixielandmuziek. Goede muzikanten!

Na een kleine opfrissing in het hotel gaat manlief z'n schoonheidsslaapje doen, terwijl ik even de deur uit loop een voor vanavond kaartjes te kopen voor de rondvaartboot. De bedoeling is de boot van 21.30 te nemen. Ik maak nog een korte wandeling door de vele winkelstraatjes, maar ook vandaag is het weer 30 graden en behoorlijk broeierig. Ik besluit dus al snel terug te wandelen naar het hotel om even af te koelen bij de airco.

Tsja, een bezoek aan Frankrijk is voor manlief niet compleet zonder escargots. Dus gaan we op zoek naar een restaurant met escargots op de menukaart. Da's niet moeilijk in Parijs. We vertrekken wederom richting Café de Paris (Rue de Buci) en vinden een plaatsje bij de tegenover gelegen Brasserie L'Atlas. Escargots voor manlief, salade mozarella voor mij, voor beiden gevolgd door biefstuk. Geen spannende keuken, maar gewoon goed en zoals het moet zijn.

We tafelen gezellig na en lopen tegen 21.00 uur op ons gemak richting de Pont Neuf, ik heb kaartjes gekocht voor een rondvaart met Vedettes du Pont Neuf. Ik verwacht met een boot te varen zoals de linkse (open boot) op de foto. Echter, die vertrekt dus om 21.00 uur en de rechtse (overkapt) blijft liggen. Ik vraag met welke boot de rondvaart van 21.30 zal plaatsvinden en dat blijkt inderdaad de overkapte boot te zijn. Om 22.00 uur echter vaart er weer een open boot. Okay, we moeten dus nog even wachten.

Dat wachten doen we in het naastgelegen parkje, waar het ongelooflijk druk is. Het lijkt wel of alle Parijzenaars buiten zijn. Men zit te picknicken op de gazons compleet met glaswerk en flessen wijn of champagne. Erg gezellig ............ vinden ook de ratten die we regelmatig van links naar rechts zien rennen!! Jakkes!

Om 22.00 zitten we op een toch nog volle boot en varen richting de Eiffeltoren. Onderweg zijn veel bruggen en gebouwen verlicht en alle rondvaartboten hebben grote schijnwerpers aan de zijkanten van de boot gemonteerd, waardoor alles nog eens extra in het licht wordt gezet.

Langs alle kades krioelt het van de mensen, men zit gezellig met elkaar te praten onder het genot van een meegebracht flesje wijn.

Op andere plaatsen wordt er volop gedanst, hier op rock en roll muziek. Gezellig toch?

Eenmaal terug bij het hotel pakken we ieder nog een glaasje wijn bij het café op de hoek en dan vinden we het wel mooi geweest voor vandaag.