maandag 8 oktober 2012

Doe-het-zelf

Ik ben een doe-het-zelver. Ik ga op zoek naar een reis, een cruise of een hotel, boek deze bij voorkeur rechtstreeks en ga dan op zoek naar transport. Los van elkaar. Dit heeft nadelen in geval van calamiteiten, maar zeker ook voordelen. Omdat we voor een cruise - en in dit geval zeker vanwege vertrek vanuit Singapore - altijd een paar dagen hotel incalculeren wegen de voordelen voor ons zwaarder dan de nadelen.

Die voordelen zijn dat ik op m'n gemak kan gaan shoppen, zoeken naar voordeel, maar zeer zeker ook naar comfort en plezierige reistijden. Ik ben absoluut geen vroege vogel en indien ik een vlucht die eerder vertrekt dan 10.00 uur 's ochtends kan vermijden, zal ik het zeker niet laten. Daarnaast heeft manlief een hartconditie en is dus extra vatbaar voor trombose. Dat, en het feit dat we allebei 1.80 meter lang zijn, doet me voor lange vluchten op zoek gaan naar wat extra beenruimte.

Dus vliegmaatschappijen naast elkaar leggen. Vluchtschema's vergelijken. Vertrek is belangrijk, maar door het tijdverschil van 7 uur (later) is ook de aankomsttijd belangrijk. Na een reistijd van 16 uur en een doorwaakte nacht - ik doe geen oog dicht in een vliegtuig - wil ik niet om 09.00 uur in de morgen landen en pas om 15.00 uur in mijn kamer kunnen! KLM, ondanks de rechtstreekse verbinding en de comfortklasse, viel dus af. We hebben al een paar maal met British Airways in premium economy gevlogen (fantastisch), maar die hadden ongelukkige vluchttijden waardoor we een overnachting in Londen zouden moeten boeken. Uiteindelijk heb ik onze vluchten geboekt bij Air France, ondanks de zeer wisselende recensies die deze maatschappij krijgt. Voor ons de eerste keer, dus we wagen het er gewoon op. Ze hebben een soortgelijke klasse als BA, Premium Voyageur. Een aparte cabine (nou ja, afgesloten door middel van gordijntjes), bredere stoelen en veel meer beenruimte. Uiteraard duurder dan de economy-klasse, maar altijd nog stukken goedkoper dan de business-klasse.



De exclusief voor Air France ontworpen fixed shell-stoel biedt 40% meer ruimte: 20% meer beenruimte en 20% meer armslag. Waar normaal gesproken plaats is voor 40 tot 48 Economy Class-stoelen, staan er in Premium Voyageur 28 in de Boeing 777.

Verder is het me ook nog gelukt beslag te leggen op de stoelen bij de nooduitgang, dus extra ruimte! We zullen zien of deze klasse van AF net zo comfortabel is als de Premium Economy klasse van BA.

Vluchtschema (zoals nu bekend)
Woensdag 16 januari
Vertrek vanuit Amsterdam om 19.05, aankomst in Parijs om 20.20 uur
Vertrek vanuit Parijs om 23.20, aankomst in Singapore om 18.45 uur
Zondag 3 februari
Vertrek vanuit Singapore om 23.30, aankomst in Parijs om 06.10 uur
Vertrek vanuit Parijs om 08.00, aankomst in Amsterdam om 09.20 uur

2 maanden na reservatie kreeg ik overigens een heuglijk telefoontje. Onze heenvlucht zou plaatsvinden in een Boeing 777, maar dit was gewijzigd in een Airbus 380. Zo'n hele grote jongen! En we zitten ook nog op het bovendek!

2 opmerkingen:

  1. Interessant verhaal over seats en maatschappijen, wij vliegen altijd business class en prefereren 1. Air France , 2. KLM
    groet Hermann

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hermann,
    Als het ooit eens goed in het reisschema past, met een gerust hart British Airways proberen. Goed verzorgde, schone vliegtuigen, maaltijden aan boord boven verwachting goed (ik heb het niet zo op de Engelse keuken) en erg plezierig vinden wij dat alles erg - typisch Engels - gestructureerd verloopt. Op rijnummers boarden, geen geduw, geen getrek.
    Groet,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen